Kulturens Venner
- Guidede kulturoplevelser i København og omegn.

Kulturens Venner
- Guidede kulturoplevelser i København og omegn.
Kulturens Venner

 

Skibene på Holmen

Skibene på Holmen
Peder Skram - fregat
Sehested - torpedomissilbåd
Sælen - ubåd
Mastekranen
Skibene på Holmen


Skibene på Holmen - på egen hånd
Du kan besøge Peder Skram - Sehested - ubåden Sælen 
hver sommer.
Kom forbi - køb en billet - se skibene på egen hånd.
Hjemmeside - se åbningstider og entrepriser
Køb en billet og se skibene på egen hånd
Skibene på Holmen - på omvisning
Oplev fregatten Peder Skram - klik her   
"Kulturens Venner" og "Skibene på Holmen" sanarbejder i 2022.
Vi sælger ture og "fregatten Peder Skrams Venner" viser rundt og fortæller undervejs.

Klik her og se alle turene
sommeren 2022.
Se nedenfor
Fra april 2023 kan du igen opleve fregatten Peder Skram og Mastekranen.

PEDER SKRAM: Fregat i operation fra 1966 til 1990.
Medlemmer fra foreningen "Peder Skrams Venner" viser rundt og fortæller undervejs.
Se hvordan skibets besætning arbejdede og boede, når skibene var på togt i danske og andre farvande.


NYHOLM (Holmen) omvisning - på Holmen byggede man sejskibe fra 1690 til 1910.
Holmen var Søværnets faste base indtil 1995.
Søværnet er nu  flyttet til Korsør og Frederikshavn.
Tilbage står alle de flotte, historiske bygninger som blev brugt bygning af sejleskibe.
Kom med på en spændende omvisning: Se batteriet Sixtus - rigete flag - vagtbygningen Kronen - andre historiske bygning.
Byvandring (omvisning) -
rundt på Holmen - vi kommer ikke indenfor i bygningerne, de er lukkede - de udlejede til private.
-------------------- 

MASTEKRANEN: Stig til tops og få en fantastisk udsigt over København og havnen.

Vi byder velkommen til 2 oplevelsesrige timer.
Kulturensvenner.dk - køb ture her
Kulturensvenner.dk - køb ture her

Sommeråbent 2022
"Skibene på Holmen" holder åbent hen over sommeren 2022. 
Bl.a. i påsken - weekender i april, maj og juni måneder - sommeråbent fra 25. juni til 21. august.
Kom forbi - køb en billet - se skibene på egen hånd.
Der er guider ombord som kan spørges om mangt og meget.

Se priser og åbningstider her
Organiserede omvisninger købes her


Holmen eller Nyholm
"Holmen" eller rettere sagt "Nyholm" er orlogsflådens base gennem 300 år. 
Fra 1690'erne byggede man de store sejlskibe (træskibe) på Holmen og man fremstillede selv alt det grej, som hørte de store sejlskibe til.
Anlagt i 1690'erne og Holmen voksede i takt med den danske flådes udbygning.
Holmen er næsten som et levende museum - alle bygninger står her stadig.
Der mangler kun Holmens mandskab, lager af træ og og de beddinger hvor sejlskibene blev bygget. 
Søværnet er flyttet til Korsøt og Frederikshavn.

I dag er der kun få  militære institutioner og aktiviteter tilbage, og de forladte bygninger fortæller stadig deres historie.

Peder Skram - er en fregat som blev bygget på Helsingør Værft og indgik i den danske flåde i 1966.Peder Skram blev bygget på kun cirka 6 måneder (1964/65).
Skibet udgik af flåden i 1988.
Der var flådens største skib i sin tid og avanceret operationsrum og kommunikationsudstyr.

Avanceret fremdrivningsmiddel - man kombinerede 2 gasturbiner og 2 dieselmotorer.
Tophastigheden var 32 knob (60 km./t), normal sejlede den cirka 15 knob (cirka 28 km./t).
Skibets armering er bl.a. torpedimissiler. 

HOVSAMISSILET: Peder Skram er nok mest kendt, da den ved et uheld kom til at affyre et Harpoonmissil i september 1982, også kendt som et Hovsamissilet.
Skibet blev solgt på auktion i 1992 og efterfølgende overdraget til fonden Peder Skram. 
Det er nu museumsskib og fremstår som ved nedhalingen i 1988.
BESØG SKIBET: Kom med på omvisning, se operationsrummene, kaptajnens lugaf, mandskabsrummene, kantine m.v. 
Oplev skibet på nærmeste hold - der må røes ved næsten alt.

Sættes ind
I skal være velkomne ombord, men sæt god tid af. Der er rigtigt meget at kigge på og ikke mindst at røre ved. Lad børnene styre en af fregattens kanoner, eller hvad med at se hvordan admiralen sov ombord? Vi har oplevelserne og er ikke nærige med at dele dem med andre  - Velkommen ombord!

Mastekranen er den mest markante bygning på området og helt naturligt det som mange forbinder med Holmen. Mastekranen er dog kun et ud af mange skønne arkitektoniske pejlemærker, på et område der emmer af historie.

Mastekranen - er en markant bygning og pejlemærke for Holmen.
Mastekranen er er opført i 1750 og tegnet af arkitekten Philip de Lange.
Mastekranen er brugt til at hejse og sætte master ombord på et sejlskibene. 

En mast er sammensat af flere dele, der skal holde styr på reb og sejl.
Mastekranen er desuden brugt til kølhaling af sejlskibene.
Kranen er bygget af træ fra top til bund, murværket er kun en skal, der beskytter træværket mod vind og vejr.

Kranen kan løfte 20 tons.
En tur op i Mastekranen er en stor oplevelse og giver en enestående udsigt over havnen og København.

Sehested - torpedomissilbåd 
Skibet blev bygget på Frederikshavns Værft i 1976/77 og den indgik i flåden 1978. 
Sehested udgik i år 2000, den havde da tjent Søværnet i 23½ år.
Skibet ligger på Holmen i København og kan besøges.

Sælen - ubåd
Skrog nummer S323 - den er bygget i Tyskland i 1965 og samme år indgik den i flådens skibe. Ubåden sælen udgik i 2004. Ubåden var et amerikansk våbenhjælps aftale mellem NATO og USA. 
Ubåden Sælen tjente først det norske forsvar fra 1965 og til 1990.
Herefter overgik ubåden til Danmark, som brugte den til 2004.

Den blev oplagt som museumskib på Holmen og kan besøges.


g som fart og udholdenhed var vigtigt, så var det også vigtigt at kunne operere tæt på fjenden uden at blive set og hørt.  Og her er ubåden helt klart i en klasse for sig selv! Ubåden Sælen er med sin sorte farve det tætteste man kommer på en Ninja til søs. Lydløs og gemt under havets overflade opererede Sælen tæt på fjenden, med indhentning af efterretninger, men også altid klar til at angribe med sine torpedoer. Skibets besætning opholdt sig ofte i flere uger i de trange omgivelser hvor man deltes om køjerne, ikke kunne bade og skulle være mere end normalt socialt anlagt, for at kunne arbejde sammen så tæt i så lang tid. Skibet er bygget i Tyskland til den norske flåde, det danske Søværn købte den i 1990.

Batteriet sixtus: 

Rigets flag: På den yderste spids af Nyholm, hvor Rigets Flag vajer fra Batteriet Sixtus,

Elefanten - er navnet på den kaj, hvor fregatten Peder Skram ligger fortøjet og hvorfra man starter sin tur på museet Skibene på Holmen. Kajen har det sjove navn, fordi den er bygget ovenpå det sænkede linieskib Elephanten for mange, mange år siden. Skibene på Holmen dækker over ikke mindre end 3 af de vigtigste enheder, som den danske flåde rådede over da den kolde krig var allermest varm. Udover fregatten råder museet over ubåden Sælen, torpedomissilbåden Sehested og ikke mindst, har museet mulighed for at fremvise Mastekranen.

Besøg operationsrummet på Peder Skram, mærk de klaustrofobiske forhold for mandskabet på Sælen, oplev hvordan man pakker massive våbensystemer ned i en lille enhed som Sehested. Alt i mens fortællingen om den kolde krig konstant minder dig om det pres som besætningerne arbejde under hver dag. Slut så af med en tur i Mastekranen, hvor der på hver etage er udstillinger, som fortæller om den gang da flåden stadig var ung og sømandsskab var lige så vigtig som krudt og kugler. På toppen af Mastekranen serverer vi Københavns ubestridt bedste udsigt. Her er der udsigt til hele det gamle København, Amager og i godt vejr et kig til Sverige. Hele oplevelsen krydres med indlevende fortællinger fra vores engagerede guider, som næsten alle sammen har gjort tjeneste i Forsvaret under den kolde krig. Udover egne erfaringer, har de et dybdegående kendskab og indsigt i skibene og alle deres systemer.

 




 
Oplev 
PEDER SKRAM: fregat i operation fra 1966 til 1990.
Se hvordan skibets besætning arbejdede og boede, når skibene var på togt i danske og andre farvande.
MASTEKRANEN: Stig til tops og få en fantastisk udsigt over København og havnen.

Vi byder velkommen til 2 oplevelsesrige timer.